Friday, May 5, 2023

තොරණ් කතා

අපි නරක්වෙලාද නැත්නම් වෙසක් තොරණ් නරක්වෙලාද කියලා මං දන්නෑ. හැබැයි සමහර තොරණ් කතා අහන් හිටියම... 🙉🙊🙈

එකක විතරයි මට ඇහුණේ සාමාන්‍ය පරණ පුරුදු තාලෙට කවියෙන් කතාවක් කියනව. තව එකක ඔන්න (කූඩු රාජයෙක්ගෙ) සුපුරුදු කතා ශෛලිය ඇහුණා.

අනෙක් ඒවයෙ...
තාපසයට දානෙ ගෙනියන බවලතී මහන්සියට තමන්ගෙ යහනෙ සැතපෙනව. තාපසයා (නිකං ඉන්න බැරුවට) ඒ බවලතීගෙ යහන්ගැබට පිවිසෙනව. කලබල වෙන බවලතී එකත්පස්ව නැගී සිටිනකොට උතුරු සලුව ලිහී වැටෙනව. අර තාපසයා මෙච්චර කල් රැක්ක සේරම ව්‍රත බිඳෙනව.
ඕක ඉතින් ඔහොම කියන්න බැරිද මන්දා දෙබස්වලින් කියන්න ගියහම... 🙉 කාන්තා රත්නයේ ස්වර උච්ඡාවචනයට බලන්න ආපු සෙනගෙත් ව්‍රත බිඳෙනවා!
කව්ද අප්පා නිල් චිත්‍රපටකාරයන්ට තොරණ් ඩබ් කරන්න භාර දුන්න පින්වතා? 😂😂😂

ජාතක කතා "ජාතක කතා" කරලා තියෙන්නේ! වෙසක් කලු කරගන්න බැරිවෙච්චි දුකටද නොදැනුවත්කමටද කපටිකමටද මන්දා අප්පා!

අදට තොරණ් ඇති😂

~🖋️ Aash Weerasinghe

#AW #thaniya #medusa #medusasjournal #lka #trendingnow

දිවිනසාගැනීමේ විමුක්තිය

දිවිනසා ගැනීම විමුක්‌තියක්ද? එක්තරා විදිහකට ඔව්!

ධර්මයට අනුකූලව නම් දිවිනසා ගැනීම පාපයක්. එතැනින් එහා අපාගතවීමක් වෙනව කියලා කිව්වට ඒක ඔප්පු කරන්න අමාරු කාරණයක්. අමරාදේවී කිව්වා වගේ ගියොත් කෙනෙක් යළිත් නොඑන තැනක ඉඳන් ඒ පර්යේෂණය කරන්න තරම් මිනිස් තාක්ෂණය තවම දියුණු නෑ.
සමහරවිට හැමාකාරයකම ආගම් ධර්මයන්වල දිවිනසාගැනීම අධෛර්යමත් කරන්නේ ඉතා කලාතුරකින් ලැබෙන මනුෂ්‍ය ජීවිතයේ වටිනාකම කියමින්. වටිනා හැමදේම සුන්දර නොවන බව මග හැරුණද මග හැරියද නොදන්නා නමුත් හිත නිවන කතා හදලා දීලා තියෙනවා අභියෝග ජය ගන්නකොට ජීවිතය සුන්දර වෙනවා වගේ. ඒත් ඒක කොයිතරම් දුරකට ප්‍රායෝගිකද කියලා ප්‍රශ්නාර්ථයක් තියෙනවා.

ඇයි මිනිස්සු දිවි නසා ගන්නවා ඇත්තේ?
විශාදය උණ හෙම්බිරිස්සාවට වඩා සුලබ ලෝකෙක පේන දේම ඇත්ත නොවන බව තේරුම් ගන්න තරම් සමාජය යථාර්ථවාදී නෑ. ඇයි අනේ එයාට නං මොන ප්‍රශ්න ද, යසට ඉන්න පුළුවන් නේද, අරකද මේකද කියනවට වඩා විශාදය සහ අවශ්‍ය ප්‍රතිචාර ගැන නිසි අවබෝධයක් සමාජයට නැහැ.

හැබැයි ඒ එක්කම තමන්ට තේරුම් ගන්න අමාරු දේවල්වලට විවිධාකාර දේශපාලනික, සමාජීය, සංස්කෘතික කෝණවලින් බලලා වීරත්වයක් ආරෝපණය කරන්නත් සමාජයට පුළුවන්. Depression කියන එකත් Diabetic, pressure, cholesterol වගෙ 'පොෂ් ලෙඩ' ලැයිස්තුවට එක් කරන දවසකුත් වැඩි ඈතක නෑ වගේ පේනවා. පොඩි පසුබෑමකට ඇත්තේ අනිත් ලෙඩ සුඛෝපභෝගී ජීවන රටාවක් ගැන ඉඟි හැටියට ගත්තට විශාදය "මානසික රෝගයක්නේ" කියන "මොනවා වුණත් වස ලැජ්ජාවක්නේ" කියන සාම්ප්‍රදායික ආකල්පය වෙන්න පුළුවන්.

ඇත්තටම විශාදය ඇතිවෙන්න හේතු පිටට පේන දේවල් නෙවෙයි. එක රැයකින් ඇතිවන දෙයකුත් නෙවෙයි. කාලයක් තිස්සේ සමහරවිට තමන්වත් හරිහැටි නොදන්නා හේතු, ඉච්ඡාභංගත්වය, වේදනාව, බලාපොරොත්තු කඩවීම්, ප්‍රශ්න ගැටලු, හිත් රිදීම් වගේ මානසික කාරණා වගේම භෞතික, ශාරීරික කාරණාත් ඒ ලැයිස්තුවට එකතුවෙලා තියෙන්න පුළුවන්. ඒ තත්ත්වය සමහරවිට විශාදයෙන් පෙළෙන කෙනාට පුළුවන් වෙනත් දේකට ආරෝපණය කරලා පෙන්නන්න. එක්තරා විදියක රැවටීමක් ලෝකයාට කරන්නේ තමන්ගේ අතිශය පෞද්ගලිකත්වය ආරක්ෂා කරගැනීමේ පියවරක් විදිහට. ඒක සාමාන්‍ය මනුස්සයෙක්ට නොතේරෙන හරිම සංකීර්ණ සිතුවිලි ක්‍රියාවලියක්. ඒ නිසාම තමයි විශාද රෝගීන්ව හඳුනාගන්න අපහසු වගේම නිසි උපකාර වෛද්‍යවරුන්ටවත් දෙන්න අමාරු. විශාදය සම්පූර්ණයෙන්ම සුවපත් කරන්න වෛද්‍ය විද්‍යාවට බෑ. කළමනාකරණය කිරීමක් විතරයි කරන්න පුළුවන්. ඒකත් උග්‍ර අතට හැරිලා නැත්නම් වැඩි පාලනයක් තියෙන්නේ තමන්ගේ අතේ (හොඳට හෝ නරකට). තමන්ගේ සිතුවිලි, trigger points කාටත් වඩා හොඳින් දන්නේ තමන්. වෙනත් ලෙඩක් වගේ ලේ, මළමුත්‍රා පරීක්ෂා කිරීමෙන් විශාද තත්ත්වය අඳුනගන්න බෑ.

අනෙක් වැදගත්ම කාරණය විශාදයට ගොදුරු වෙන්නේ සමාජය නිරන්තරයෙන් වරදවා කියවාගන්න ආකාරයට පෞර්ෂත්වයෙ තියෙන අඩුපාඩුවක් නිසා විතරක්ම නෙවෙයි. බොහොම ශක්තිමත් මිනිස්සු පවා විශාදයට ගොදුරු වෙනවා. එතනදී  සමහරු අධිසංවේදී වෙන්න පුළුවන්, සමහරුන්ගේ සංවේදීතාවය ශූන්‍යයට ආසන්න වෙන්න පුළුවන් (අපි කියන්නේ ගලක් වගේ හිතේ තෙතමනයක් නැති මිනිස්සු කියලා)

කෙනෙක් දිවිනසාගත්තම රැල්ලක් වගේ නැගෙන විශාද සංවාදවල ලොකු පලප්‍රයෝජනයක් තියෙනවද කියන ගැටලුව තියෙනවා. මොකද දිවිනසාගැනීමකදි යම්තාක් දුරකට එළිවෙන්න පුළුවන් ඒ මනුස්සයාගේ පෞද්ගලිකත්වයක කුණුරසය විඳීමකට සහ ඊනියා මරණ පරීක්ෂණවලට අමතර දෙයක් මේ සංවාදවල දකින්න අමාරුයි. අනෙක් අතට අවධානය බලාපොරොත්තුවීම පුද්ගලයානුබද්ධයි. සමහරු ආදරය අවධානය පිළිගැනීම බලාපොරොත්තු වෙන්න පුළුවන්, සමහරු කිසිමාකාරයකින් කෙනෙකුට දැනෙන්න ළංවෙන්න නොදී තදබල බලකොටු/බංකර් හදාගෙන තමන්ගෙ පුද්ගලිකත්වය, හැඟීම්, සිතුවිලි ආරක්ෂා කරනවා වෙන්න පුළුවන්. හැබැයි මේ අන්ත දෙකම එක තැනකදී පුපුරායාමෙන් තමයි දිවිනසාගැනීම සිද්ධවෙන්නේ.

තමන්ගෙ ජීවිත කාලයෙදි එක මොහොතකවත් දිවිනසාගන්න නොහිතුණ පෘථග්ජන මිනිස්සු ඇත්තේ අතළොස්සක්. නමුත්, විශාදයෙදි මේක තමයි last resort එක. වෙනත් විදිහකට කිව්වොත් කලා වැවේ වතුර කාන්දුව නවත්තන් හිටිය කාලගේ කතාව වගේ. අනිවාර්යයෙන්ම කඩාගෙන යනවා ඒත් පුලුවන් තරම් කාලයක් උත්සාහ කරනවා නවත්තන්න.
හිටිහැටියේ ගත්ත තීරණයක් වගේ මේ ගොඩක් සිද්ධිවල දැනුණට ඇත්තටම නම් ඒක කාලයක් තිස්සේ ගොඩනැගෙන සංකීර්ණ සැලැස්මක්. ඒ සැලැස්මවල් ඇඳෙන්නේ අර last resort එකටම තමයි. කතාවට කියනවා වගේ කොහෙන් ගියත් කැරකිලා යන්නේ එතනට.

ඇයි එච්චර සැලැසුම් කරලා ඕක කරන්න ඕන? අර සුන්දර කියන මිනිස් ආත්මභාවයන් නිකම්ම ලැබිලා නෑ. මහ නූල් ගොඩක් එක්ක පටලලා තමයි දීලා තියෙන්නේ. සංසාරය සහ බැඳීම් කියලා බෞද්ධ දර්ශනයේ එන සංකල්පය අනුව එක දුෂ්කර විමුක්‌ති මාර්ගයක් ගැන කියනවා, ඒ සියලු සංස්කාර ධර්මයන්ගේ අනිත්‍යය අවබෝධ කරගෙන ඇලීම් බැඳීම් ගැටීම්වලින් වියුක්තව සංසාරයෙන් මිදෙන්න තියෙනවා කියන මාර්ගය. ඒක කියන තරම්ම පහසු නැති හින්දත් කාලයක් ගතවෙන හින්දත් විශාදයට ලොකු බලාපොරොත්තු දෙන්න පුළුවන් ද කියලා කියන්න අමාරුයි. ඒත් කළමනාකරණය කරගන්න යම් උපකාරයක් තියෙයි. ඉතින් එහෙම වුණාම විශාදයට පේන එකම ඉක්මණ් විමුක්‌තිය දිවිනසා ගැනීම නම් අපිට ඒකට දොස් කියන්න ඇත්තටම පුළුවන් ද?

~🖋️ Aash Weerasinghe

#AW #thaniya #medusa #medusasjournal #lka #SuicideAwareness


Thursday, April 13, 2023

සර්වබලධාරී

ලෝකය සර්වබලධාරීන්ගෙන් පිරී ඉතිරී ගොසින්ය!
ඒ සර්වබලධාරීන්ට මිනිසුන්ගේද සත්වයන්ගේද ලෝකයේමද ඉරණම ගැන තීන්දු තීරණ ගැනීමේ මහ මෙහෙයුම් නිසාම තමා ගැන සිතන්නටවත් වෙලාවක් නැතිවන තරමට කාර්යබහුලය!

මේ ලෝකයේ ජීවත්විය යුත්තේ කව්ද කොතරම් කාලයක්ද ඒ කෙසේද යන්නෙන් නොනැවතී ඔවුන් ජීවත් විය යුත්තේ කා සමගද කළ යුත්තේ මොනවාද නොකළ යුත්තේ මොනවාද වැනි සුළු කාරණා පවා සර්වබලධාරීන්ගෙ විෂයපථයට අදාළය. ඒ අතර මානව සහ සත්ත්ව නිදහස, ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය, පෞද්ගලිකත්වය ආදී විකාර කාරණාවලටද කාලය වැය කිරීමට ඔවුන්ට සිදුවෙනවාය.
මිනිස් වර්ගයාගෙන් නොනැවතී රිලවුන්ගෙ සිට අලි දක්වා සකල ජීවීන්ගේ පැවැත්ම තීරණය කිරීමටද සර්වබලධාරීන් නොපැකිලව ඉදිරිපත් වෙනවාය. ගහකට කොළයකට මලකට පවා ඔවුන්ගේ තීරණවලින් බැහැර වීමට නොහැකිය!

මෙතෙක් සර්වබලධාරීන් ලෙස පිළිගත් ආගම්වාදී සර්වබලධාරී දෙවිවරුන්ද මකුළු දැල් බැඳි පඬුපුල් ආසනයේ අසුන්ගත් ශක්‍ර දේවේන්ද්‍රයෝද සියලු ආකාරයේ අදෘශ්‍යමාන බලවේගයන්ද විශ්‍රාම ගැන්වීමට තරම් නව සර්වබලධාරී සංසදය ප්‍රබලය!
තවම ලෝකයේ පැවැතීම ගැන චිත්ත ප්‍රීති ප්‍රමෝදයෙන් යුතුව ලියා තබමි!

~තනියා
Aash Weerasinghe

#AW #thaniya #medusa #medusasjournal #lka #trendingnow #Almighty

Wednesday, April 5, 2023

පෞද්ගලීකරණයෙන් ඔබ්බට..

රාජ්‍ය ආයතන පෞද්ගලීකරණයට මං එකඟ නැහැ!

හැබැයි... 
රාජ්‍ය ආයතන පෞද්ගලීකරණය කරන්නට සිද්ධවෙන තැනට පත් කළාට වග කියන්න ඕන දේශපාලනඥයො විතරක්ම නෙවෙයි. වෘත්තීය සමිති තමයි ඒකට වග කියන්න ඕන ලොකුම පිළිලය! 

ඇයි..? 
ඕනෑම වෙලාවක පවත්නා රජයට විරුද්ධ වෘත්තීය සමිති බලා ඉන්නේම වර්ජනයක් කරන්න, අංචියක් අදින්න. සල්ලිවලට ඕනෑම යටිකූට්ටු වැඩක් කරන්න. වෘත්තීය සමිති කියන්නේ අතිශය සද්භාවයෙන් යුතුව, "වැඩකරන ජනතාව" වෙනුවෙන්  පටන්ගත් ක්‍රමවේදයක්. හැබැයි ඒක දැන් ලංකාවේ තියෙන්නේ අන්තවාදීත්වයෙත් අන්තවාදී තැනක! කොටින්ම ත්‍රස්තවාදයක. කව්රුහරිම හිතනවා නං එයාලා ඔයාලා වෙනුවෙන් කොන්දේසි විරහිතව පෙනී සිටිනවා කියලා, අං පීරිගාන්නයි වලිගෙ ට්‍රිම් කරන්නයි කාලෙ හරි ගිහින් ඇත්තේ. 
කිසිම වෘත්තීය සමිතියක කට සෙලවෙන්නේ නෑ, අත සෙලවුණේ නැත්නම්. අත සෙලවෙන්නෙත් සල්ලි මිටි සහ වෙනත් සැප සුඛවිහරණ දොළ පිදේනි භාරගන්න විතරයි. ඇතැම් දේශපාලන පක්ෂවලට සහයෝගය දෙන වෘත්තීය සමිති ඇතැම් ප්‍රසිද්ධ ව්‍යාපාරයන් බ්ලැක්මේල් කරන බවත් රහසක් නොවෙයි. ඒ ව්‍යාපාර තුළ වර්ජන, කරදර ඇති නොකර සිටීම වෙනුවෙන් මේ රිරී යක්ෂයො ගන්නේ එසේ මෙසේ දොළපිදේනිත් නෙවෙයි. අවශ්‍ය කෙනෙකුට හොයා බලන්න පුළුවන්. 

එතකොට මේ අන්තනෝමතික වෘත්තීය සමිති කාලකණ්නීන්ගෙන් රාජ්‍ය ආයතන ගලවාගන්නම බැරිද? 
පුළුවන්. හැබයි අමාරුයි. ඔඩුදුවා තියෙන පිළිකාවක්නේ සෑහෙන්න කපලා අයින් කරන්න වෙනවා. කව්ද ඒක කරන්න පුළුවන් ජගතා? 
ලංකාවේ එහෙම ජගතෙක් නෑ. මෙතෙක් හැම රජයක්ම කළේ තත්ත්වය කළමනාකරණය කිරීමක් විතරයි. ජේආර් හෝ ප්‍රේමදාස මේ තත්ත්වය ඇතුළත හිටියා නම් සමහරවිට මේ කකුලුවෝ මෙච්චර නටන්නේ නැතිවෙන්නත් තිබුණා. අමානුෂිකවුණත් සමහර දේවල් සාධාරණයි කියලා හිතෙන තැනට සමහරු සමහර අවස්ථාවල යනවා. ලංකාවේ වෘත්තීය සමිතිත් ඒ වගේ!

රනිල්ට ඕනෑ නම් ඔය පිළිකාව අයින් කරන්න පුලුවන්. නමුත්, රනිල් කියන්නේ පදම් වෙච්ච දේශපාලනඥයෙක්. ඕක තියෙන්න අරින එක අයින් කරනවට වඩා වටින අවස්ථා ඒ කපටි මොළේටත් පේන හින්දා එහෙම බලාපොරොත්තු තියාගන්න බෑ. 

හැබැයි, කවදමහරි දවසක ඔය වෘත්තීය සමිතිකාරයන් විසින් අනාචාරයේ යොදවන මානව අයිතිවාසිකම්, කම්කරු අයිතීන් වගේ රාමු යම්තරමකට නම්‍යශීලි කරවීම අත්‍යාවශ්‍යයි. මොකද මෙහෙම ගියොත් ලංකාවට ණය දහසක් ලැබිලා, සක්‌විති රජවරු පහළ වෙලා, රාවණා වලෙන් නැගිටලා ආවත් හිඟන්නො වගේ තමා ඉන්න වෙන්නෙ! 

අන්තිම රාජ්‍ය ආයතනයත් පෞද්ගලීකරණය කරන්න වෙන තැනට වැඩ සැලැස්සෙනකලුත් අපිත් අපේ දේශපාලන මතය සාධාරණීකරණය කරමින් මුන්ව හුරතල් කරාවි! ආයතන වලපල්ලට ගියාට එයාලා තමන්ගේ සුඛ විහරණය ලස්සනට හදාගෙන ඉඳීවි. එහෙම කරන්නේ දේශපාලනඥයෝ විතරයි කියනවා නම් මේ රීරී යක්කු මොක්කුද කියලා තමතමන්ටම හොයලා බලන්න පුළුවන් නම් හොඳයි! හැබැයි ප්‍රමාද නොවී, පක්ෂග්‍රාහී නොවී..! 

~✍️ Aash Weerasinghe

#AW #thaniya #medusa #medusasjournal #lka #tradeunion

Saturday, April 1, 2023

සදාකාලික ඉලන්දාරියා

කලං කියන්නෙම බ්‍රෑන්ඩ් එකක්! කලං ගැන කියන හැම වෙලාවකම, ඔහුව දකින හැම වෙලාවකම මං ඕක කියනවා කියලා මගේ සමීපතමයො දන්නවා. කොටින්ම කලං මගේ ක්‍රෂ් එකක්❤️

කලංව මුලින්ම දැක්කේ කවද්ද මොන චිත්‍රපටයෙද කියලා මට මතක නෑ. හැබැයි සෑහෙන්න පොඩි කාලෙක වෙන්න ඕන. කලංගෙ චරිතයක්, නිර්මාණයක් ගැන ලොකු විචාර ලියන්න තරම් මම ඔහුගේ නිර්මාණ නරඹලා නෑ. 
හැබැයි..ඒ පළමු දැක්මේ ඉඳන් හිතේ කෙටිච්ච චරිතයක්!  චූටි මනුස්සයෙක් වුණාට මට දැනිච්ච ඔහුගේ පෞර්ෂත්වය මහ විශාලයි. ඔහුට තිබ්බේ පුයර බබෙක්ගෙ පෙනුමක් නෙවෙයි. වෙන මොකද්ද මහ ජේත්තුකාර කඩවසම් පෙනුමක්. දැන් වගේ මූණේ රැලි බොටොක්ස් නොකළ කාලෙක කලංගේ මූණේ රැල්ලක පවා මොකද්දෝ වෙනමාකාරයක ආකර්ෂණයක් තිබ්බා කියලා හිතෙනවා. අග්න්‍යාශය විකාගෙන දතකට පූට්ටු කරගෙන දෙන දෙබස් අභින නැතුව  හරිම සාමාන්‍ය තාත්විකබව මම දැකලා තියෙන සීමිත රංගන කීපයේ දැක්ක එක ලක්ෂණයක්. 

අද උදේ කලං ගියා කියලා දැක්කම මං ජංගමයා ඇහැට ළංකරලත් ආයෙ කියෙව්වා. මං හිතුවෙම වැරදීමක් කියලා. අවුරුදු 82ක් වෙලා යන්න ගියත් කලංගෙ මුණුපුරු පරම්පරාවක මටත් කලං මගේ පරම්පරාවේ එකෙක් වගේ. මෙයින් පස්සේ කොහේ ගියත් කලං කියන්නෙ අපේ සිනමාවේ සදාකාලික ඉලන්දාරියා❤️
සමහරවිට කොණ්ඩෙ අවුල් කරගෙන බෙල්බොටම් එකට යට කළ ස්ලිම්ෆිට් කමිසේ අත් නවාගෙන උඩ බොත්තම් දෙක තුනක් ඇරගෙන කලං එහෙත් ජේත්තුවට ඉන්නවා ඇති. 
සුබ ගමන් කලං අන්කල්💔💐

~✍️ Aash Weerasinghe

#AW #thaniya #medusa #medusasjournal #lka #trendingnow